Blog

4 ondernemers-valkuilen waar ik niet meer in ga donderen

18/11/2021

Zoals je in mijn verhaal misschien al hebt gelezen, zit er 3 jaar in loondienst tussen mijn periodes als freelancer. In mijn eerste jaar ben ik head first het ondernemerschap ingegaan, ik had toch weinig te verliezen en vooral heel veel te leren en winnen. En in die periode heb ik dus (gelukkig) ook fouten gemaakt die ik nu niet meer zo snel zal maken.

UNO: Werken voor iedereen

Ik heb toegezegd op opdrachten vanuit de financiële en administratieve branche. Echt een ver-van-mijn-bed-show, en dat was dus ook een volledige mismatch. De opdrachtgever en ik zaten totaal niet op een lijn. Daar waar hij niet echt goed kon uitleggen wat hij wilde, kon ik me slecht inleven in die wereld. 

Er zijn overigens tekstschrijvers die daar zó doorheen prikken. Mij ging dat iets moeilijker af. 

Learning: ik werk alleen nog voor klanten waarmee ik echt een match voel. Ik plan nu dus altijd een kennismaking in voor mijn trajecten!

Dos: niet voldoende doorvragen op een briefing

Als ik een opdracht ontving, ging ik vaak gewoon lekker aan de slag met de info die ik had. En dat ging vaak overigens prima! Maar in de feedbackronde kreeg ik regelmatig dingen onder m’n neus waarvan ik dacht; dit had ik kunnen voorkomen. Simpelweg door door te vragen. Iets meer te prikken, de achterliggende gedachte te snappen, de ‘why’ te leren kennen. Soms weet je klant ook niet waar hij naar op zoek is. Daarin kun jij helpen!

Learning: naast een kennismaking vraag ik ook altijd stevig door op een opdracht en leg dit vast in de mail. 

Tres: Altijd denken 'tijd is geld'

Een groot stuk van het ondernemerschap is je mindset. Mijn mindset was: rammen. Tijd is geld. Stilzitten is geld missen. Daarbij had ik ook het idee dat je als ondernemer vooral heel hard moest werken, want pas dán was je succesvol.

Nu weet ik wel beter.

Het resulteerde er destijds in dat ik standaard teveel uren draaide voor een klant, mijn laptop standaard meenam op vakantie en altijd wel iets kon bedenken. En wat het nu echt opleverde, al die extra tijd..?

Learning: het levert je mentaal veel meer op om zo nu en dan afstand te nemen. Werk efficiënter, niet harder. 

Cuatro: werken zonder respect

Ik heb een periode samengewerkt met een ondernemer die mij niet altijd met respect behandelde. Ik pikte dat en vertelde mezelf dat ik blij mocht zijn met deze persoon te werken, want het was een bak ervaring. Ik was starter, dus ik mocht niet klagen. 

Maar ik kreeg regelmatig een uitval als ik iets niet goed had gedaan of verkeerd had begrepen en mocht weinig weerwoorden geven. Begrijp me niet verkeerd: deze persoon heeft me ook een paar mooie kansen geboden, maar achteraf heb ik echt in gezien dat dit geen gezonde relatie was.

Learning: ik werk alleen nog samen met ondernemers en klanten die elkaar respecteren en in hun waarde laten.

Cinco: Te snel kortingen geven

Ik ben een echte people pleaser. Ik wil iedereen het naar z’n zin maken, maar als ondernemer gaat dat niet altijd.

Mijn manier om mensen blij te maken, was korting geven. Om de meest onbenullige zaken. Volgens mij heb ik zelfs een keer korting gegeven omdat mijn klant ziek was en ik dacht dat ik op deze manier die klant blijer kon maken. 

Lees die nog maar een keer.

Want dat is toch dom? Ik had net zo goed een kaartje kunnen sturen, maar nu heb ik ingeleverd op mijn eigen waarde. Want door alsmaar kortingen te geven, kunnen klanten dat op den duur zelfs gaan verwachten en gaan ze denken “oh, het kan dus ook voor die prijs?”. 

Geldige redenen om korting te geven zijn er natuurlijk wel degelijk. Als je bijvoorbeeld echt een conflict hebt, je hebt niet geleverd wat is beloofd of je hebt een aanbieding. Allemaal prima. 

Learning: ken je eigen waarde en durf die ook te vragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Articles

more from us

Deze boeken over Human Design helpen je in je experiment

Begin je aan Human Design, dan staat je een groot experiment te wachten. Echt groot, want het is een complex systeem waar ladingen informatie over te vinden is online. Waar begin je dan? En welke informatie is betrouwbaar? Wat goed is om je te realiseren, is dat veel informatie die je op internet vindt, niet per se hét Human Design systeem volgen. Het systeem is ontwikkeld door Ra Uru Hu, er zijn veel opleidingen te volgen, maar het gros van de ‘human design experts’ die je online vindt, hebben zo’n opleiding nooit gevolgd. Zij delen vooral informatie op basis van hun eigen ervaringen en dit heeft dus al een eerste filter erover zitten. Ik raad daarom iedereen aan om met een paar boeken te beginnen. Deze boeken zijn namelijk geschreven door échte experts, en die leveren je ook de informatie die je nodig hebt om met je experiment te starten. Nothing more, nothing less. Human Design: de blauwdruk van je leven – Guido Wernink & Sarah Leers In Nederland zijn maar weinig echte experts in Human Design, maar Guido en Sarah behoren tot die groep. Dit is het eerste Nederlandse boek over dit mooie systeem! En da’s wel fijn, want het leest soms toch wat lekkerder en begrijpelijker. In dit boek nemen ze je mee door de basis, op een manier zodat je het ook begrijpt en niet allerlei vakjargon. Ook beschikbaar als e-book! Understanding Human Design – Karen Curry Parker Na het lezen van het Nederlandstalige boek, ben ik overgestapt op deze Engelse van Karen Curry Parker. Karen Curry draagt veel bij aan het Human Design systeem, helemaal na het overlijden van Ra Uru Hu. Ze draagt het echt verder uit en ontwikkelt ook veel nieuwe programma’s en inzichten. Haar Quantum Alignment System is heel vet! Haar boek gelukkig

Read More »
productiviteit human design

3 inzichten in je productiviteit dankzij Human Design

Productiviteit is high topic de laatste jaren. Overal om je heen zie je boeken, cursussen en webinars die je beloven productiever te gaan werken. Tuurlijk, ik heb ook wel eens mijn tips gedeeld, maar dat betekent niet dat ze ook voor jou werken. Iedereen is namelijk anders! Dat content batchen voor de een wel werkt en voor jou niet, is oke. Dat focusuren voor jou niet werken, is oke. Dat mag je echt accepteren! Ook in jouw Human Design kun je veel inzichten halen die jou meer vertellen of je productiviteit en op welke manier werken bij jou past. Ik neem 3 onderdelen van je chart met je door! Root centrum Je Root centrum is een héle belangrijke in hoe jij werkt. Je root centrum gaat namelijk over je agressie, adrenalina en jawel, stress! En stress en productiviteit hangen nauw samen. Als je een gedefinieerde root hebt, heb jij een vrij stabiele manier van met stress omgaan. Jij panikeert niet zo als er ad-hoc iets moet gebeuren ;-). Voor je productiviteit kun je die continue, gezonde stress het beste gebruiken door deadlines te stellen. Jij zorgt er namelijk wel voor dat het op de deadline af is, any way around! Is jouw root ongedefinieerd? Dan wil je jezelf vooral veel tijd geven om een klus af te ronden. Strakke deadlines werken voor jou niet altijd, dus zet hem voor jezelf een paar dagen eerder. Daarnaast ben je ook gevoeliger voor energie uit dit centrum van buitenaf. Mensen met een gedefinieerd centrum kunnen jou een flinke lading stress bezorgen zonder dat dat nodig is! Leer om daar een scheiding tussen te maken: welke stress is van jou en welke neem je over van de ander? Sacral centrum Een definieerd Sacral centrum hebben alleen Manifesting Generators en Generators. Zij zijn degenen die

Read More »

Een duurzamere thuiswerkplek met een Stoov

Nu ik fulltime freelancer ben, heb ik aardig moeten zoeken naar m’n ideale thuiswerkplek. Vorig jaar hebben we wel de waskamer omgetoverd tot een fijn, klein kantoortje, maar dat wil niet altijd. Ohja, en het is soms een vrieskist. Het kamertje is niet warm te krijgen en de stookkosten zijn ook niet echt gunstig gezind deze dagen. Daarom kreeg ik onder de kerstboom een Stoov Big Hug cadeau, om toch warme billetjes te houden tijdens het werken. Wat is Stoov? Stoov zag ik al vaker voorbijkomen bij freelancers en via advertenties. Hun motto: “we warm people, not the planet.” Dan ben ik natuurlijk al verkocht. Stoov verkoopt comfortabele, verwarmde items voor in je huis. Kussen, hoezen, zelfs je hond wordt bediend door deze webshop. En wat research levert ook op dat een deel van hun producten worden gemaakt in een sociale werkplaats, dat alles te vervangen of te recyclen is en dat ze samenwerken met een bedrijf dat bomen plant in Tanzania. That’s what I love.  Kachel uit, Stoov aan Met Big Hug (de Woolly versie) ben ik in het bezit van een zachte, verwarmde stoelhoes die gewoon op accu kan werken. Dus de kachel kan uit, de Stoov aan en ik heb een warme zitplek om te werken! Wat aardig welkom is, want met typen beweeg je niet héél veel, kan ik je vertellen… Hij heeft drie standen; ik laat hem vaak even warm worden op de warmste stand en zet hem vervolgens op de laagste. Dan is het net goed om lekker mee te werken. Ingewikkeld in een fleecekleed zat ik altijd aan de eettafel (m’n vriend noemde me Karbonkel), maar ik kan in ieder geval weer lekker boven zitten. Dat kleedje.. daar heb ik nog wat verlatingsangst mee.  Hoeveel het nu echt scheelt met de stookkosten? Durf

Read More »